Aanmelding nieuwe cliënten

Als u contact met ons opneemt voor het maken van een afspraak is er over ongeveer vier maanden plaats voor een eerste consult.

Waarom moet u wachten

We begrijpen dat het een teleurstelling kan zijn als u ons voor de eerste keer belt en de assistent vertelt dat u moet wachten. We willen de reden daarvoor dan ook graag toelichten. De uren dat we met cliënten werken zijn grotendeels gevuld met het plaatsen en verwijderen van beugels en controles. We willen uiteraard voldoende tijd aan elke cliënt kunnen besteden. Omdat een orthodontiebehandeling gemiddeld twee jaar duurt, weten we hoeveel cliënten we maximaal per jaar kunnen behandelen. Een gerichte in- en uitstroom van cliënten is ook in uw voordeel, omdat wij op die manier zeker weten dat wij tijd voor u kunnen inplannen gedurende het hele behandeltraject.

Inventariseren en een plan opstellen

Het eerste gesprek

Allereerst is er het gesprek met de orthodontist. We noemen dit ‘het eerste consult’. De orthodontist zal vragen stellen en naar uw wensen luisteren. Zij kijkt naar de stand van de tanden en de vorm van het gezicht. Aan het einde van het gesprek vertelt ze u of er een orthodontische afwijking is. Ook weet u dan of de afwijking behandeld kan worden. Meestal is direct aan te geven welk soort beugel mogelijk is.

Het verzamelen van meer gegevens

De tweede stap is het documenteren van de afwijking. Dit noemen wij ‘het uitgebreide onderzoek’. Tijdens deze afspraak wordt een digitale scan van het gebit gemaakt, lichtfoto’s van de tanden en het gezicht en röntgenfoto’s. Deze gegevens worden door de orthodontist bestudeerd. Saskia van ‘t Veen maakt altijd een individueel behandelplan. Voor iedere client maakt orthodontist van ‘t Veen de keuze welk type beugel het meest geschikt is. Alles op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten en de beste orthodontische apparatuur.

Om er zeker van te zijn dat we zorgvuldig met uw gegevens omgaan, maken wij gebruik van onze privacy- en cookieverklaring.

Het behandelplan bespreken

Het behandelplan wordt tijdens een derde afspraak met u besproken. De orthodontist vertelt wat afwijkend is aan de mond en het gezicht. Daarna wordt aan u uitgelegd welke beugel kan worden gebruikt. Als er meerdere mogelijkheden zijn zal zij de voor- en nadelen van de verschillende opties met u doornemen.
Als er meerdere mogelijkheden zijn kiezen we samen het plan dat het beste bij u past.

“Het is een heerlijk ruime praktijk met fijne medewerkers.”

“Er is altijd een vriendelijke, persoonlijke en duidelijke behandeling.”

De behandeling

Beugel plaatsen

Na het bespreken van het behandelplan volgen de afspraken voor het plaatsen van de beugel. Hiervoor maken wij veel tijd vrij. We vinden het belangrijk dat de beugel goed zit. U krijgt veel uitleg over de beugel zelf, het schoonhouden van de beugel en hoe ermee om te gaan.

Controles

Als de beugel geplaatst is zijn controles nodig. De controles zijn meestal om de zes weken. De assistentes voeren dan standaardhandelingen uit. De orthodontist kijkt elke controle naar het verloop van de behandeling en stelt de beugel bij.

Nazorg

En dan is het einddoel bereikt. De beugel wordt verwijderd. Meestal worden spalken geplaatst achter de voortanden. De spalken zorgen ervoor dat de tanden goed in de rij blijven staan. Om de boogvorm te stabiliseren wordt ook vaak een nachtbeugel in de boventandboog geplaatst. De periode na de beugel noemen we ook wel de retentieperiode.

Evaluatie

Na het verwijderen van de beugel verzamelen wij opnieuw gegevens. Dan maken we nogmaals foto’s en een digitale scan van het gebit. De beginsituatie wordt door de orthodontist vergeleken met het eindresultaat. Er wordt een aparte afspraak gemaakt voor een evaluatiegesprek. Saskia van ’t Veen overlegt dan met u over het belang van de retentiefase. U krijgt de foto’s na afloop van de orthodontische behandeling in uw bezit.
Tijdens het evaluatiegesprek geeft de orthodontist ook aan welke herhalingsconsulten in de toekomst wenselijk zijn.

Een spoedgeval

Helaas kan een beugel stuk gaan. Dit kan pijn en ongemak geven. U kunt dan bellen naar de praktijk voor een spoedafspraak. We overleggen met u wanneer u langs kunt komen om het ongemak te verhelpen.

Spoed buiten werktijden

Gaat de beugel in het weekend of in de vakantie stuk, dan kunt u bellen naar het Tandarts Bemiddelingsbureau (TBB). Zij kunnen u advies geven, of zij bellen Saskia van ‘t Veen. Zij belt u in dat geval zo spoedig mogelijk terug.

Is orthodontist Van ’t Veen niet bereikbaar of op vakantie, dan krijgt u via het Tandarts Bemiddelingsbureau een spoedconsult bij een andere specialist in de regio aangeboden.

Vragen?

Neem gerust even contact met ons op als u vragen heeft of meer informatie wilt.